BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, February 15, 2011

Pasangan Jarak Jauh

Kebanyakan blog yang aku follow adalah org yg pernah menjadi PJJ dan masih lagi PJJ. PJJ @Pasangan Jarak Jauh@weekend partner..mmg perlukan hati yang kental n kekuatan mst sll disematkan dalam diri.kekuatan mental fizikal mmg di tahap xtreme supaya minda x blog..hidup msti terus walaupon kekasih hati@incik suami jauh di pandangan dan peliharaan kita..
Sungguh...pada mulanya, mmg payah untuk aku hadapi semua nih..menangis air mata tiap2 malam...daripada sebelum kawen, bertunang dan kini telah berkahwin..kehidupan kami suami isteri masih weekend partner..Syukur, suami aku amat memahami...dan sll bg kekuatan pada aku..kedua2nya msT ada kesefahaman n kepercayaan...sebelum kawen lagi aku dan incik suami da sematkan dalam hati.. ini adalah sementara. xsemua yang kita nak akan dapat sekelip mata..ia perlukan proses dan ujian..aku pasti kehidupan kami long distance ini akan berakhir satu hari nanti...insya'allah. If you gain something, u'll be lose something..antara kerjaya dan keluarga..dgn keadaan ekonomi kami yang belum berapa nak stabil..orng kata..bru nk mula hidup..mmg perlukan pngorbanan..hanya Allah yang maha Mengetahui apa yang terbaik utuk hambaNya...pada Dia aku mohon pertolongan, agar kami dapat hidup bersama satu hari nanti..aku pohon Allah terus berikan kami kesihatan, dan kekuatan untuk teruskan kehidupan dan akan ada sinar bahagia untuk kami berdua.i'allah.The moral of story don't give up n lose hope..cause Allah is always by urside..Disini sedikit tips bila kita terjebak dalam kehidupan PJJ nih..let's check it out..

1. Kepercayaan.Kejujuran.Kesefahaman
Ini adalah satu-satunya elemen penting dalam kehidupan suami isteri yang PJJ.  Kedua-dua pasangan msT tanamkan gabungan ketiga2 elemen ini. kepercayaan.kejujuran.kesefahaman. Bila keadaan jauh2..pasangan nak g keluar mana-mana pon kita x gusar..xkan la dia nk kuar beli makanna pon masih kita rasa curiga..yang penting percaya dan faham keadaan pasangan masing2,yang penting kejujuran tuh msT ada..kalau kejujuran dah xder dalam phubungan..xdapek den nk nolong..



2. Berkomunikasi
Sekarang kan teknologi dah canggih, jangan kan call sahaja, video call pon da mampu nk buat. nak berhubung guna internert spt chatting dlm facebook pon boleh  dikatakan semua org sudah memilikinya. yang penting jangan rasa jauh dari suami/isteri..rajinkan diri untuk hubungi suami/isteri anda supaya pasangan kita rasa dekat dgn dirinya...Konumikasi ada;ah penguat hubungan antara pasanagan. Tapi jangan la sampai nak g toilet pon nk bgtahu atau call atau buat video call pada pasangan, da over tuh.

source:incik google
3. Habiskan masa bersama
Luangkan masa bersama sekerap yang mungkin. Jangan lepaskan peluang untuk lakukan aktiviti bersama, contohnya mengemas rumah, memasak makanan kergemaran bersama, bercucuk tanam atau menonton wayang dan sebagainya. Waktu inilah kita akan rasa dating yang sebenar yang lebih bermakna..pastikan bila kita keluar bersama tiada orang ketiga..kerana waktu inilah kita dapat bercerita apa saja kepada pasangan..baik cerita personal mahupun isu semasa..
xtvt hujung minggu pekena roti bakar yummy..

4. Ekspresi perasaan pada pasangan
Selalu kata kepada pasangan dgn kata-kata manja dan sayang..walaupun di mana kita berada..supaya pasangan akan rasa dihargai.Apa pun perasaan yang dihadapi sll cerita kepada pasangan agar kita x rasa keseorangan dalam menghadapi situasi tersebut, x kiralah perasaan sayang ke, marah, rindu...atau apa2 je..Masalah yang dihadapi juga pon patut diberitahu kepada pasangan, xkira masalah di tempat kerja, masalah dalam rumah tangga...waima, masalah perpaipan di rumah pon patut bagitahu pasangan, xkisahlah dia mampu untuk menyelesaiakn atau tidak, sekurang-kurangnya kita tidak keseorangan.Komunikasi penting dalam perhubungan, apa saja masalah perlu diselesaikan secepat mgkin..jangan dipendam segala apa yang kita rasa

5. Selalu mengimbau kenangan bersama
Setiap pasangan pasti ada kenangan atau peristiwa yang tidak boleh diilupakan. Kengan bila jatuh hati, bila pertemuan pertama bila kita ingat semula pasti buat perasaan sayang bertambah. Selain itu, panggilan manja juga boleh menguatkan perasaan sayang kepada pasangan. panggil la nama manja atau nama-nama yang kita dan pasangan sahaja mengetahui makna tersirat bagi panggilan manja tersebut walaupun pelik orang lain mendengarnya cth shetontot, shekulat..hehehe!

6. Berdikari
Hidup bila berjauhan mmg xboleh lari daripada sikap berdikari ini. Jangan terlalu lemah hanya kerana kita berjauhan,  tetapi jangan bersikapo ego walaupun semua perkara kita boleh buat sendiri.pastikan apa saja yang kita boleh lakukan sendiri buat dgn sendiri.tidak bergantung harap kepada orang lain. ini kerana, pasangan kita tahu yang kita kuat hadapi kehidupan walaupun berjauhan, sekurang-kurangnya kita tidak buat pasnagan risau.

7. Sll mgharap kepada pertolongan Allah
Bila sudah berjauhan, pasti pasangan tidak berapa tahu keadaan diri atau kesusahan siri dan pasangan, sll mgharap perlindungan Allah dan pertolongan daripadanya. Mohon agar Alah selalu berikan kesihatan dan kekuatan kepada kita agar kita dapat meneruskan kehidupan dgn semangat. Jangan putus2 berdoa agar ada rezeki untuk kita dapat duduk bersama seperti pasangan suami isteri yang lain..semoga rumah tangga dalam rahmat cinta Allah.

::aku::ingin sll dekat di sisi suami peliharaan..

2 comments:

Mami Naufal said...

cik dayah~

rajin2la update entry ye..hehehe...BTW aku de tag ko untuk satu GA ni..saje suka-suka..lau free nanti visit la ye...http://nadmisz.blogspot.com/2011/04/my-1st-giveaway-trial.html

dyah07 said...

cam best je kalau join tp nad xleh bukak la link gmbar tuh..coz malware detected!ada link yg lain x?